مالزی به تداوم توسعه بازارجهانی پالم از دفاتر منطقه ای از جمله دفتر ایران ادامه می دهد



به گزارش روز سه شنبه ایرنا، ‘ماه سئو کئونگ’ وزیر کالا وصنایع کشاورزی مالزی عصر روز گذشته گفت: مالزی با تاکید بر تعهد خود نسبت به اجرای سه رکن (پی-۳) در صنعت روغن پالم پایدار که شامل مردم، کشاورزی و سود است، به دنبال غلبه بر چالش های بازار جهانی از جمله مقابله با قطعنامه اتحادیه اروپا در مورد روغن پالم و جنگل زدایی است.
براساس گزارش خبرگزاری رسمی مالزی (برناما)، وی گفت: مالزی به تداوم توسعه بازار جهانی روغن پالم خود از طریق معرفی محصولات جدید روغن پالم به وسیله دفاتر منطقه ای شورای روغن پالم این کشور در آمریکا، بلژیک، مصر، پاکستان، هند، ایران و چین ادامه می دهد.
به گفته این وزیر مالزیایی، روغن پالم و محصولات جانبی آن در سال ۲۰۱۶ میلادی ۶۷ میلیارد و ۵۸۰ میلیون رینگیت ( بیش از ۱۶ میلیارد دلار) به صادرات مالزی کمک کرد و همچنین منجر به ایجاد دو میلیون فرصت شغلی در همه بخش های این صنعت شامل ۶۵۰ سهامدار کوچک شد.
این مقام ارشد مالزی تصریح کرد که دولت این کشور گواهی روغن پالم پایدار مالزی را برای همه زنجیره های تولید این محصول اجباری کرده و وعده داده است تا پایان سال ۲۰۱۹ میلادی عرضه ۱۰۰ درصدی روغن پالم مالزی بر اساس گواهی های صادر شده باشد.
وی افزود که دولت مالزی برای کسب اطمینان از اجرای موفقیت آمیز این طرح، شورای گواهی روغن پالم مالزی را ایجاد کرده است.
درسخنان ، ‘ماه سئو کئونگ’ که توسط ‘ناصرون منصور’ معاون وی در نشستی در ‘پوتراجایا’ پایتخت ستادی مالزی قرائت می شد، گفته شد که علاوه بر قطعنامه اتحادیه اروپا، روغن پالم همچنین با برچسب های تبعیض آمیزی همچون ‘روغن پالم ممنوع’ در فرانسه و بلژیک مواجه است و این سیاست در کشورهای دیگر از جمله ایتالیا و ترکیه در حال گسترش است.
وی با اشاره به نتایج مثبت برخی تحقیقات حوزه روغن پالم، گفت که مالزی با قدرت معتقد است نکته کلیدی برای حفظ این صنعت، غلبه بر چالش ها و موانع از طریق داده های معتبر به دست آمده از تحقیقات علمی است.
‘نجیب تون رزاق’ نخست وزیر مالزی نیز چندی پیش با هشدار به برخی تحریم های اعمال شده کشورهای عضو اتحادیه اروپا در قبال روغن پالم این کشور، اعلام کرد که مالزی از این کشورها انتقام می گیرد.
قطعنامه ۱۵ فروردین پارلمان اروپا که واردات هر نوع روغن پالم به بازارهای این اتحادیه را پس از سال ۲۰۲۰ بدون دریافت استانداردهای این اتحادیه ممنوع کرد با واکنش تند دولت و تاجران مالزی و اندونزی به عنوان نخستین تولیدکنندگان و صادرکنندگان این محصول درجهان روبه رو شده است.
پالم محصول استراتژیک مالزی است که زندگی حدود ۱۰ درصد از مردم این کشور به طور کامل به آن وابسته است و جایگاه آن به مرحله ای رسیده که ایجاد هرگونه چالش در مسیر توسعه تجارت این محصول به مساله امنیت ملی گره می خورد.
مالزی در حال حاضر پنج میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار مزارع پالم دارد و سالانه حدود ۲۰ میلیون تن روغن پالم تولید می کند و ۲۵۰ هزار کشاورز در این کشور ۳۰ میلیون نفری در این تولید نقش ایفا می کنند.
زندگی حدود دو میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از جمعیت ۳۰ میلیون نفری این کشور نیز از نظر اقتصادی به روغن پالم وابسته است، از این رو شرایط ثبات بازار پالم برای این جمعیت از اهمیت خاصی برخوردار است.
آساق**۲۴۱**۱۶۱۱**انتشاردهنده: رضاپیمان یغمایی



انتهای پیام /*










دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *